De Magie van MaanCirkels

Het verlangen naar het Zusterschap van een MaanCirkel. De herkenning, de erkenning, het delen en het helen. Nadat ik voor het eerst moeder werd, de stad uit verhuisde en thuismama was, miste ik het bijeenkomen in een MaanCirkel. Behalve de verbinding met de maan, de magie en de transformatieve processen, miste ik het Zusterschap en de steun die een MaanCirkel biedt.

 

Omdat ik geen MaanCirkel in mijn omgeving kon vinden, besloot ik er zelf een te starten. Ik plaatste een oproep op social media. Hierop kreeg ik zo veel reacties dat ik twee cirkels kon starten. Een cirkel met Volle en met Nieuwe Maan. Ik ging op zoek naar richtlijnen voor MaanCirkel bijeenkomsten. Maar kon die eigenlijk niet echt vinden. 

 

Hoe kan het dat die kennis niet zo makkelijk te vinden is? Waarom had ik het gevoel dat ik hiernaar op zoek moest gaan? Waarom vertrouwde ik niet gewoon op mijn eigen wijsheid en kracht? 

 

De olifant in de kamer bij veel spirituele workshops, bijeenkomsten en cirkels die gaan over het vrouwzijn en VrouwenKracht, is de heksenjacht. Vrouwen werden om hun wijsheid, kennis en kracht verraden, gemarteld en vermoord. Het bijeenkomen van vrouwen in Cirkels werd verboden. Uit veel dorpen en gemeenschappen werd het hart gerukt, doordat hun wijze geneesvrouw op de brandstapel belandde. Veel vrouwen verstopten hun kennis en kracht om te overleven.

 

Hierdoor ligt er een collectief trauma op onze VrouwenKracht, bewust, maar veel vaker is dit nog onbewust. "Het is gevaarlijk om in je kracht te gaan staan, want dan wordt je gezien. En als je wordt gezien, wordt je gemarteld, vermoord of verkracht." Het bijeenkomen van vrouwen in Cirkels is hierom helend. Het heelt een stukje van dit collectieve trauma. 

 

 

 

Als je met vrouwen in een Cirkel zit, voel je het collectieve veld van VrouwenKracht. In dit veld zit ook dat trauma. Nu is het volgens mij belangrijk om dit in een VrouwenCirkel altijd te benoemen. Door het trauma te zien en te erkennen, kan het helen. Dan kan het ontspannen en verzachten. Daardoor kan het collectieve veld van VrouwenKracht nog meer gaan stromen, en kan deze kracht ook terugstromen naar de vrouwen in die betreffende Cirkel.

 

Ondanks mijn zoektocht naar de richtlijnen voor het opzetten van een MaanCirkel, voelde ik dat ik het wist. Ergens in mij was deze kennis aanwezig, sluimerend. De kunst van een MaanCirkel is om de avond niet helemaal in te vullen, maar om het te laten ontstaan. Je creëert een heilige en veilige ruimte. Samen met je MaanZusters vorm je één grote baarmoeder voor datgene wat zich op dat moment wil manifesteren. Vaak is dit een optelsom van de deelronde, de stand van de planeten en sterren en het maanthema.

 

De Magie kan in een MaanCirkel haar werk doen wanneer er na de deelronde een stilte valt. Deze stilte zorgt ervoor dat de woorden die tijdens de deelronde zijn gesproken kunnen 'indalen' en hun werk kunnen doen. Doordat je deze woorden deelt binnen een Heilige Ruimte met de bescherming van natuurkrachten, nodig je het Universum uit om hier een antwoord op te geven. Om dit te kunnen ontvangen moet daar ruimte voor worden gecreëerd. 

 

Bewust een stilte laten vallen en voelen wat er gemanifesteerd wil worden. Misschien voelt dit ongemakkelijk of vreemd. Probeer erop te vertrouwen dat de krachten hun werk doen, geef ze de ruimte om zich te kunnen manifesteren. De MaanCirkel is verbonden met het collectieve veld van VrouwenKracht. Vertrouw erop dat, als hier ruimte voor wordt gemaakt, deze kracht de MaanCirkel instroomt. En dat de kennis, wijsheid en kracht van dit veld door alle MaanZusters weer in eigendom kan worden genomen. Dat is de Magie van een MaanCirkel!